Marketing Afiliacyjny

Czym jest Twoje eCPC? Co musisz wiedzieć, żeby zarabiać więcej

Martin Trauzold
Ostatnio zaktualizowane styczeń 22, 202014 Min na przeczytanie

Należysz do programu Partnerzy Amazon i zaczynają napływać do Ciebie prowizje. Ale czy w pełni wykorzystujesz potencjał tego programu, żeby zmaksymalizować swoje zyski? Aby tak było musisz wiedzieć więcej na temat rzeczywistego kosztu kliknięcia, czyli eCPC (effective Cost-Per-Click)…

Dowiedz się:

  • Czym jest eCPC?
  • Jak się je oblicza?
  • Dlaczego powinno się śledzić eCPC dla wszystkich kampanii?
  • W jaki sposób obliczyć eCPC dla swoich kampani marketingowych prowadzonych w ramach programu Partnerzy Amazon?
  • Jakie są korzyści ze śledzenia eCPC
  • 10 możliwych kroków prowadzących do zwiększenia eCPC

Co to jest eCPC?

eCPC (Effective Cost-Per-Click) to kluczowa wartość wykorzystywana w marketingu partnerskim. Pokazuje ona średnie przychody partnera na każde kliknięcie generowane przez tego partnera poprzez link afiliacyjny.

eCPC jest zatem jednym z kluczowych wskaźników wydajności, które powinni śledzić wszyscy partnerzy. Mówiąc najprościej, eCPC wskazuje na przeciętne przychody, które generujesz na każdy klik, którym sprowadzasz potencjalnych klientów na stronę serwisu Amazon.

Jeśli nie śledzisz eCPC i nie korzystasz z tego wskaźnika, aby podejmować decyzje związane z marketingiem partnerskim, możesz sporo stracić. W tym artykule tłumaczymy, czym jest eCPC, jak je obliczyć i jak korzystać z tego kluczowego wskaźnika wydajności, aby zmaksymalizować swoje przychody jako partner programu afiliacyjnego Amazon.

Jak obliczyć eCPC

Obliczanie eCPC jest zupełnie proste. Wzór na jego obliczenie wygląda następująco:

eCPC = zarobki partnera / liczba klików

Na przykład, jeśli otrzymałeś prowizję w wysokości € 2500 za przesłanie 100 klików ze swojej witryny lub bloga do jakiejś oferty, wówczas Twoje eCPC wynosi 2500/100 = € 25. eCPC jest bardziej skutecznym wskaźnikiem niż CPC, ponieważ pozwala analizować, które oferty bardziej się opłacają. Korzystając z eCPC, możesz szybciej podnieść poziom swoich partnerskich zarobków.

Dlaczego każdy partner programu Amazon powinien śledzić wskaźnik eCPC?

Jako partner afiliacyjny, szukasz możliwości maksymalizowania swoich zysków, a eCPC pomaga Ci szybko zorientować się, która z Twoich kampanii lub ofert okazała się bardziej skuteczna.

Załóżmy, że aktualnie przeprowadzasz dwie kampanie marketingowe, w której w przypadku pierwszej otrzymujesz € 36 za każdy zakup, a w przypadku drugiej € 40. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że ta druga kampania, z prowizją € 40 jest lepszą ofertą. W rzeczywistości jednak może być inaczej.

To właśnie w takiej sytuacji, eCPC może pomóc Ci zorientować się, która oferta jest lepsza.

W ramach kampanii A na ogółem 700 klików doprowadzasz do 100 konwersji, każda z wypłatą € 36. Twoje ogólne zarobki wynoszą zatem € 3600, a eCPC (obliczone z wykorzystaniem wspomnianego wyżej wzoru) ma wartość € 5,14.

Teraz przyjrzyjmy się drugiej kampanii, w której na 700 klików doprowadzasz do 70 konwersji, każdej wynagradzanej prowizją w wysokości € 40. Tutaj twoje zarobki partnerskie wynosić będą € 2800, co przekłada się na eCPC o wartości € 4.

Jak widzisz, oferta z większą prowizją niekoniecznie przełoży się na wyższe zarobki. eCPC pomoże Ci określić, które oferty konwertują lepiej i zmaksymalizować swoje przychody afiliacyjne.

Jednakże, aby określić faktyczny zysk, jaki przynosi Ci konkretna kampania, musisz wziąć pod uwagę nie tylko eCPC, ale także zysk netto na kliknięcie.

Zysk netto na kliknięcie = eCPC – CPC

Jeśli Twoje zarobki za kliknięcie są wyższe niż CPC, wówczas dana kampania przynosi zyski.

Jak obliczyć eCPC dla kampani marketingowych w ramach programu Partnerzy Amazon

  1. Dla każdej kampani, którą promujesz, stwórz nowy numer referencyjny.
  2. Dodaj odpowiedni numer referencyjny do strony docelowej swojej kampanii.
  3. Przejdź do panelu Raporty i wybierz Grupuj według numeru referencyjnego, aby zobaczyć wyniki każdej kampanii.
  4. Możesz tu znaleźć różne wskaźniki, takie jak kliknięcia, zamówione produkty ogółem, przychody z zamówień i td.
  5. Skorzystaj z tych wskaźników, aby obliczyć eCPC dla każdej kampanii, wykorzystując do tego podany wyżej wzór.

To pomoże Ci ocenić zarobkowy potencjał każdej kampanii i wybrać te, które dają Ci wyższe przychody.

Korzyści płynące ze śledzenia eCPC

Gdy śledzisz eCPC dla każdej kampanii, którą promujesz w ramach marketingu afiliacyjnego możesz:

  • Dowiedzieć się, jakie są Twoje zarobki netto z każdej kampanii lub programu.
  • Zidentyfikować produkty/kategorie, które generują dla Ciebie najwięcej przychodów.
  • Zidentyfikować te produkty/kategorie, które powinieneś promować bardziej, aby zmaksymalizować przychody.
  • Porównywać różnych sprzedawców, żeby zobaczyć, który oferuje Ci możliwość wyższych zarobków, niezależnie od prowizji oferowanych za każdą skuteczną sprzedaż.
  • Dowiedzieć się, jakie strony/blogi/media społecznościowe oferują Ci największe korzyści i dochody.
  • Porównywać historyczne dane z ostatnimi wynikami, aby dowiedzieć się, czy twoje kampanie są coraz skuteczniejsze czy może coraz mniej skuteczne.
  • Dowiedzieć się, czy zarabiasz więcej na promocji tańszych produktów, w którym to przypadku łatwiej doprowadzić do konwersji czy na promocji droższych produktów, w którym to przypadku doprowadzenie do konwersji wymaga nieco więcej czasu
  • Zrozumieć, czy opłaca Ci się korzystać z płatnej reklamy, porównując swoje zarobki z kosztami ewentualnego promowania kampanii.
  • Zauważyć niedziałające lub przestarzałe linki i znaleźć sposoby na ich skorygowanie.
  • Przeprowadzać testy A/B dla dwóch różnych wersji swojej witryny/bloga, aby dowiedzieć się, która z nich jest skuteczniejsza i przynosi większe zyski.

10 prostych kroków w kierunku wyższego eCPC i wyższych zarobków w ramach afiliacji

1. Promuj produkty, które znasz i którym ufasz

Mimo że jest to jedna z najbardziej podstawowych podpowiedzi dla wszystkich zajmujących się marketingiem partnerskim, nigdy nie dość przypominania. Gdy rekomendujesz produkty lub marki, których nie znasz lub którym nie ufasz, bardzo możliwe, że zrazisz do siebie swoich lojalnych czytelników.

Ostrożnie wybieraj więc produkty / marki, które promujesz. Jeśli już korzystałeś z jakiegoś produktu, to, że go promujesz wydaje się szczere i godne zaufania. Jest to niezwykle istotne, jeśli chcesz, żeby kliknięcia, które generujesz prowadziły do konwersji, czyli krótko mówiąc zakupów.

Niemniej, może się zdarzyć, że jakiś produkt, którego sam byś nie wybrał, może zainteresować Twoich czytelników. W takich sytuacjach warto wypisać listę za i przeciw, aby Twoi czytelnicy sami mogli podjąć decyzję.

Twoje rekomendacje powinny jednak być zawsze szczere i pewne. Ważna jest także Twoja gotowość do odpowiadania na wszelkie pytania Twoich czytelników na temat produktów, które promujesz.

2. Początkowo promuj jedynie kilka produktów

Jeśli jesteś doświadczonym partnerem afiliacyjnym, możesz ominąć tę podpowiedź. Dotyczy ona jedynie początkujących.

Jeśli promujesz jednocześnie kilka produktów, pojawia się niebezpieczeństwo, że:

  • Stracisz z oczu to, co najważniejsze i będziesz promować produkty, które nie pasują do Twojej docelowej publiczności.
  • Zrazisz do siebie czytelników zbyt wieloma rekomendacjami.
  • Stracisz zaufanie swojej publiczności.

Wszystko, co napisaliśmy powyżej może mieć negatywny wpływ na Twoje afiliacyjne zarobki. Początkowo skup się tylko na kilku wybranych produktach, a dopiero później poszerz listę swoich kampanii w oparciu o obliczenia eCPC.

3. Naucz się korzystać z narzędzi marketingu afiliacyjnego

Pierwsze dwie podpowiedzi to podstawowe zasady, które każdy partner afiliacyjny poznaje zaraz na początku swojej kariery w tej branży. Teraz przejdźmy do bardziej zaawansowanych podpowiedzi, które znacząco poprawią Twoje partnerskie zarobki.

Korzystanie z odpowiednich narzędzi marketingu afiliacyjnego może pomóc ci zarobić więcej na swoich kampaniach. Te narzędzia mogą ci pomóc na wiele sposobów:

  • Link cloaking, czyli maskowanie linków–służy zamienianiu długich linków na krótsze, które lepiej wyglądają na stronie; maskowanie linków zapobiega także kradzieży prowizji.
  • Optymalizowanie bezpośrednich linków w oparciu o lokalizacje geograficzne – pomaga przekierowywać użytkowników do odpowiednich, lokalnych stron głównych sklepów. Na przykład, czytelnicy z Wielkiej Brytanii będą kierowani na stronę Amazon.de, a czytelnicy z Indii będką przekierowywani do linku produktowego na Amazon.de
  • Pokazywanie banerów reklamowych na swojej stronie / blogu, aby zachęcić czytelników i doprowadzić do konwersji.

4. Publikuj szczegółowe, obszerne treści

Długie artykuły i posty na blogu nie tylko są dla Twoich czytelników najbardziej wartościowe, ale także wychodzą wyżej w wynikach wyszukiwania. Średnia liczba słów na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania w przeglądarce Google wynosi 1 890 słów.

Jeśli próbujesz wyróżnić się na tle innych partnerów afiliacyjnych, musisz skupić się na publikowaniu długich, jakościowych artykułów, które oferują Twoim czytelnikom maksymalną wartość. Nie chodzi jednak o to, by sztucznie wydłużać artykuły. Zamiast tego, szukaj dobrych źródeł i publikuj dobrej jakości obszerne treści.

5. Stwórz stronę „Źródła”

Na tej stronie możesz zebrać wszystkie swoje popularne i dobrze zarabiające linki partnerskie.

Pamiętaj umieścić na górze strony pełne informacje, na temat swojej działalności afiliacyjnej i dbaj o aktualność zawartości tej strony.

6.Współpracuj z markami w ramach afiliacji

Bardzo często marki mają swoich managerów odpowiedzialnych za marketing afiliacyjny, którzy pozostają w kontakcie z partnerami i dbają o ich zyski.

Takie marki oferują “wyłącznie kody zniżkowe”, które Twoi czytelnicy mogą wykorzystać, by otrzymać rabat w momencie zakupu przez stronę partnera.

7. Dodaj odpowiednie widgety do swojej strony

Aby upewnić się, że oferty specjalne, które otrzymujesz dzięki współpracy z markami afiliacyjnymi prowadzą do największej możliwej liczby konwersji, wyposaż swoją stronę w widgety takie jak Smart Bars i Exit Intent Pop-ups.

Pamiętaj jednak, że pop-upy, czyli wyskakujące okienka, mogą zrujnować doświadczenie użytkownika, więc korzystaj z nich z umiarem. Exit intent pop-ups przeszkadzają mniej niż inne, gdyż pojawiają się dopiero wówczas, gdy użytkownik chce opuścić stronę.

8. Promuj treści tworzone przez Twoje marki partnerskie

Poza sprowadzaniem ruchu do Twoich linków afiliacyjnych za pomocą treści, możesz także wykorzystywać treści tworzone przez Twoje marki afiliacyjne.

Udostępniaj je swojej publiczności w mediach społecznościowych w połączeniu z linkami partnerskimi, aby zwiększać swoje zarobki.

9. Uaktualniaj swoje popularne treści

Aktualizując swoje popularne treści nie tylko oferujesz swoim czytelnikom bardziej wartościowe doświadczenie, ale także potencjalnie zwiększasz swoje dochody afiliacyjne. Odświeżaj więc i ponownie publikuj swoje najbardziej popularne artykuły – te, które generują najwięcej kliknięć, konwersji i przychodów.

Poza uaktualnieniem treści, możesz rozważyć także ponowne ich wykorzystanie w innej formie, takiej jak ebook, webinarium, podcast, checklista, itp.

10. Korzystaj z map cieplnych

Mapy cieplne to skuteczne narzędzie pozwalające Ci zorientować się, w których miejscach na Twojej stronie Twoi użytkownicy chętnie klikają, a gdzie nie klikają w ogóle. Korzystanie z informacji wygenerowanych za pomocą map cieplnych, pomoże Ci zmienić położenie CTA (Call To Action) w celu uzyskania najwyższych konwersji.

Zmaksymalizuj swoje konwersje jako partner Amazon

Mimo że łatwo jest zacząć uczestniczyć w programie Partnerzy Amazon, jeśli chcesz zmaksymalizować swoje przychody, musisz poświęcić więcej czasu na śledzenie wydajności swoich działań i analizowanie wskaźników twoich kampanii.

Jakkolwiek śledzenie liczb i analizowanie wskaźników może się wydawać przytłaczające i czasochłonne, zwłaszcza jeśli nie skupiasz się na właściwych wskaźnikach.

Skupiając się na Earnings Per Click, upewniasz się, że twoje wysiłki skierowane są na kampanie, produkty i marki, które oferują ci najwyższe przychody. Skorzystaj z naszych wskazówek, aby podnieść swoje eCPC i zwiększyć przychody afiliacyjne.