Affiliate Marketing

Wat is je eCPC? Wat je moet weten om meer te verdienen

Martin Trauzold
Martin Trauzold
Last updated januari 22, 202012 Min Read

Je bent geregistreerd als een Amazon-affiliate en de commissies zijn binnengekomen. Maar maak je optimaal gebruik van het Amazon Partner programma om je inkomsten te maximaliseren? Om dit te doen, moet je meer weten over effectieve kosten per klik, ook bekend als eCPC…

Je leert:

  • Wat is eCPC?
  • Hoe wordt dit cijfer berekend?
  • Waarom zou je de eCPC voor alle campagnes bijhouden?
  • Hoe bereken ik mijn eCPC voor mijn Amazon Affiliate marketingcampagnes?
  • De voordelen van het volgen van eCPC
  • 10 stappen om te nemen om je eCPC te stimuleren

Wat is eCPC?

eCPC (effectieve kosten per klik) is een belangrijke maatstaf die wordt gebruikt door affiliate marketeers. Het toont de gemiddelde omzet die een affiliate marketeer verdient voor elke klik die hij/zij als affiliate link stuurt.

eCPC-uk-7

eCPC is daarom een van de belangrijkste prestatiestatistieken die alle affiliates moeten volgen. Simpel gezegd, geeft de eCPC de gemiddelde omzet aan die je genereert voor elke klik die je naar Amazon stuurt.

Als je de eCPC niet bijhoudt en gebruikt om je marketingbeslissingen te beïnvloeden, laat je geld op tafel liggen. Hier laten we je zien wat eCPC is, hoe je het kunt berekenen en hoe je deze belangrijkste prestatiestatistiek kunt gebruiken om je inkomsten als Amazon Partner te maximaliseren.

EPC-UK-1

Hoe je de eCPC berekent

Het berekenen van de eCPC is vrij eenvoudig. De formule voor het berekenen van eCPC is:

eCPC = affiliate-inkomsten / aantal klikken

Als je bijvoorbeeld een commissie van € 2500 hebt ontvangen door 100 klikken van jouw site of blog naar een product te sturen, is de eCPC 2500/100 = € 25. De eCPC is een effectievere meetwaarde in vergelijking met CPC, omdat deze je helpt analyseren welke producten beter betalen. Met behulp van de eCPC kunt je affiliate inkomsten sneller verhogen.

Waarom is eCPC een must-track statistiek voor Amazon Partner?

Als affiliate wil je je inkomsten maximaliseren. De eCPC helpt je snel achterhalen welke van je campagnes en aanbiedingen het beste presteren.

Laten we aannemen dat je momenteel twee campagnes op de markt brengt: één met een uitbetaling van € 36 voor elke aankoop en de andere met een uitbetaling van € 40. Op het eerste gezicht denk je waarschijnlijk dat de tweede campagne met een uitbetaling van € 40 een beter aanbod is. Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Hier kan eCPC je helpen erachter te komen welk aanbod beter is.

Voor campagne A heb je elk 100 conversies gehad met een uitbetaling van € 36 uit een totaal van 700 klikken. Hier zijn je totale inkomsten € 3600 en de eCPC (berekend met de bovengenoemde formule) is € 5,14.

Overweeg nu de tweede campagne. Je hebt 70 conversies gehad met een betaling van € 40, uit een totaal van 700 klikken. Hier zijn je affiliate inkomsten € 2800 en de eCPC is € 4.

Zoals je ziet, betekent een aanbieding met een hogere uitbetaling niet noodzakelijkerwijs meer inkomsten. De eCPC helpt je te bepalen welke aanbiedingen beter converteren en je affiliate inkomsten te maximaliseren.

Om echter de werkelijke winst te bepalen die je met een bepaalde campagne maakt, moet je rekening houden met de eCPC, én de netto winst per klik.

Nettowinst per klik = eCPC – CPC

Als je inkomsten per klik hoger zijn dan de kosten per klik, maak je winst met de campagne.

Hoe bereken ik mijn eCPC voor mijn Amazon Affiliate marketingcampagnes?

  1. Maak een nieuwe tracking-ID voor elke campagne die je promoot
  2. Voeg de bijbehorende tracking-ID toe aan de landingspagina voor elke campagne
  3. Ga naar het paneel Rapporten en kies Groepeer op Tracking ID om de prestaties van elke campagne te bekijken
  4. Je kunt verschillende statistieken vinden, zoals ‘klikken’, ‘totaal aantal bestelde artikelen’, ‘bestelde revenue’, enzovoort
  5. Gebruik deze statistieken om de eCPC voor elke campagne te berekenen met behulp van de bovengenoemde formule

cCPC-uk-2

Dit helpt je om het verdienpotentieel van elke campagne te beoordelen en de campagnes te kiezen die je hogere inkomsten bieden.

De voordelen van het volgen van eCPC

  • Wanneer je de eCPC bijhoudt voor elke affiliate-marketingcampagne die je promoot, kun je:
  • Je netto inkomsten van elke affiliate campagne of plan ontdekken
  • De producten/categorieën die maximale inkomsten voor je genereren identificeren
  • De producten/categorieën die je zou moeten promoten om je inkomsten te maximaliseren identificeren
  • De verschillende verkopers vergelijken om te zien wie hogere inkomsten biedt, ongeacht de aangeboden commissie voor elke voltooide aankoop
  • Ontdekken welke websites/blogs/sociale media netwerken/advertentieplatforms je het hoogste rendement en inkomen bieden
  • Historische gegevens vergelijken met je recente prestatiegegevens om erachter te komen of je campagnes verbeteren of juist niet
  • Ontdekken of je meer verdient met goedkopere aanmeldingen die gemakkelijker om te zetten zijn, of met duurdere aanmeldingen die ook meer tijd kosten om te genereren
  • Begrijpen of betaalde advertenties de moeite waard zijn, want je kunt ontdekken hoeveel je verdient in vergelijking met hoeveel je uitgeeft om een campagne te promoten
  • Ongeldige of kapotte links zoeken en ontdekken hoe je deze kunt corrigeren
  • A/B-testen uitvoeren voor twee verschillende versies van je site/blog om erachter te komen welke het meest effectief en winstgevend is.

10 bruikbare stappen om je eCPC en je affiliate-inkomsten te verhogen

1. Promoot producten die je kent en vertrouwt

Hoewel dit een basistips is voor alle affiliate marketeers, kan het niet genoeg worden benadrukt. Wanneer je producten of merken aanbeveelt die je niet kent of vertrouwt, zul je waarschijnlijk je loyale lezers afstoten.

Wees selectief met de producten/merken die je promoot. Wanneer je een product al hebt gebruikt, kom je  echter en betrouwbaarder over. Dit is essentieel als je wilt dat je klikken worden omgezet in aankopen.

Dat gezegd hebbende, zijn sommige producten waarschijnlijk niet je eerste keuze. Dat betekent echter niet dat je lezers ze niet interessant vinden. In deze gevallen is het beter om de voor- en nadelen van een product te vermelden, zodat je lezers zelf kunnen kiezen.

Vergeet niet om eerlijk en zelfverzekerd te zijn in je aanbevelingen en voorbereid te zijn om alle vragen van je lezers te beantwoorden over het product dat je promoot.

2. Promoot in het begin slechts en aantal producten

Als je een ervaren affiliate marketeer bent, kun je deze tip overslaan. Dit geldt alleen voor beginnende affiliate marketeers. Wanneer je meerdere producten tegelijkertijd promoot, is er een grotere kans dat:

  • Je focus verslapt en je producten promoot die niet bij je doelgroep passen
  • Je vervreemdt van je lezers
  • Je het vertrouwen van je publiek verliest

Dit alles kan een negatieve invloed hebben op je affiliate inkomsten. Volg in het begin een gerichte aanpak en breid je campagnelijst uit op basis van je eCPC-berekeningen.

3. Leer Affiliate Marketing Tools gebruiken

De eerste twee tips zijn fundamentele regels en je zult ze waarschijnlijk al vroeg in je carrière als affiliate marketeer tegenkomen. Laten we nu eens ingaan op de geavanceerde tips die je affiliate komsten aanzienlijk zullen verbeteren.

eCPC-uk-4

Met de juiste affiliate-marketingtools kun je meer verdienen aan je campagnes. Deze tools kunnen op verschillende manieren helpen:

  • Link cloaking – lange links omzetten in kortere links die er beter uitzien op je site en je commissies beschermen tegen diefstal
  • Links optimaliseren op basis van geografische locaties – dit helpt gebruikers om te leiden naar hun lokale pagina van de winkel. Lezers uit het VK worden bijvoorbeeld doorgestuurd naar Amazon.de, terwijl lezers uit India worden doorverwezen naar de productlink op Amazon.de
  • Banneradvertenties weergeven op je site/blog om lezers aan te trekken en te converteren

4. Publiceer gedetailleerde, lange content

Lange artikelen en blogposts bieden niet alleen maximale waarde voor je gebruikers, maar scoren ook hoger in de zoekresultaten. Het gemiddelde aantal woorden voor een resultaat op de eerste pagina op Google is 1890 woorden. Als je je wilt onderscheiden van andere affiliate marketeers, moet je je richten op het publiceren van hoogwaardige lange artikelen die lezers maximale waarde bieden. Maak een artikel echter niet langdradig alleen maar om aan je aantal woorden te komen. Ga in plaats daarvan voor hoogwaardige en lange content.

5. Maak een ‘Bronnen’ pagina

Je kunt op deze pagina al je populaire en best verdienende affiliatielinks vermelden. Zorg ervoor dat je volledige informatie bovenaan de pagina vermeldt en houd de pagina bijgewerkt.

6. Werk samen met affiliate merken

Vaak werken merken met affiliate managers, die contact leggen met affiliate marketeers om ervoor te zorgen dat je je inkomsten maximaliseert. Deze merken bieden exclusieve couponcodes, zodat je lezers kortingen kunnen krijgen bij het maken van een aankoop.

7. Verwerk de juiste widgets in je site

Om ervoor te zorgen dat de exclusieve aanbiedingen die je ontvangt dankzij samenwerkingen met aangesloten merken de maximale conversie krijgen, gebruik je widgets zoals Smart Bars en pop-ups met Exit Intent op je site.

eCPC-uk-5

Onthoud echter dat pop-ups de gebruikerservaring kunnen verpesten, dus gebruik deze met beleid. Exit-pop-ups worden geactiveerd wanneer een gebruiker je site verlaat en zijn minder opdringerig.

8. Promoot content gemaakt door je affiliate merken

Naast het genereren van verkeer naar je affiliate partners met behulp van je content, kun je ook content gebruiken die is gemaakt door je affiliate merken zelf. Gebruik social media om deze inhoud met je publiek te delen, terwijl je je affiliate links gebruikt om je inkomsten te maximaliseren.

9. Update je populaire content

Dit biedt niet alleen meer waarde voor je lezers, maar helpt je ook om je affiliate inkomsten te maximaliseren. Update en publiceer je populairste artikelen – degene die de meeste klikken, conversies en inkomsten genereren.

Naast het bijwerken van de inhoud, kun je het ook hergebruiken in een andere vorm, zoals een e-book, webinar, podcast, checklist, enz.

10. Maak gebruik van warmtekaarten op je site

Warmtekaarten of heatmaps, zijn een effectief hulpmiddel waarmee je kunt bepalen waar je gebruikers op je site klikken (of niet klikken). Met behulp van de informatie die door heatmaps wordt gegenereerd, kun je CTA’s (calls-to-action) op andere plekken plaatsen voor maximale conversies.

eCPC-uk-6

Maximaliseer je inkomsten als Amazon Associate

Hoewel het makkelijk is om aan de slag te gaan met het Amazon  Partner-programma, moet je wel tijd besteden aan het bijhouden van de prestaties en het evalueren van de statistieken van je campagnes. Het bijhouden van de cijfers en het beoordelen van statistieken kan overweldigend en tijdrovend zijn, vooral als je je niet op de juiste statistieken richt.

Door je te concentreren op Earnings Per Click, zorg je ervoor dat je inspanningen stroomlijnen met de campagnes, producten en merken die je meer inkomsten bieden. Gebruik de hier vermelde tips om je eCPC te boosten en de affiliate-inkomsten te verhogen.

Contents
Loading...